Informacje

Badź na bieżąco z wydarzeniami

Lublin inwestuje w nowoczesny transport – do miasta trafi 20 nowych autobusów wodorowych

Lublin inwestuje w nowoczesny transport – do miasta trafi 20 nowych autobusów wodorowych

MPK Lublin podpisało umowę na zakup 20 ekologicznych autobusów z napędem wodorowym, które mają pojawić się na ulicach miasta najpóźniej do końca marca 2026 roku.

Inwestycja, będąca częścią programu rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego, jest w całości finansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Nowa umowa z ARTHUR BUS przybliża Lublin do bezemisyjnego transportu

29 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę z firmą ARTHUR BUS na dostawę 20 nowoczesnych autobusów wodorowych. Zgodnie z zapisami kontraktu, wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do końca marca 2026 roku. Całość inwestycji, opiewająca na blisko 64 miliony złotych brutto, zostanie sfinansowana z Programu „Zielony Transport Publiczny”, który korzysta ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Autobusy wodorowe – nowoczesne, ciche i bezemisyjne pojazdy dla Lublina

Nowe autobusy będą miały 12 metrów długości i zostaną przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Każdy z nich pomieści do 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Pojazdy będą niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system zapowiedzi głosowych, biletomaty, porty USB oraz tzw. ciepłe guziki. Jedno tankowanie wodoru pozwoli na pokonanie minimum 300 kilometrów.

W autobusach znajdzie się również system do zliczania pasażerów oraz nowoczesne technologie wspomagające bezpieczeństwo: detekcja pieszych i rowerzystów, rozpoznawanie znaków drogowych, kontrola ciśnienia i temperatury opon oraz system wykrywania zmęczenia kierowcy. W ramach umowy producent dostarczy także mobilną ładowarkę niskiej mocy do zajezdni MPK.

Technologia wodorowa jako przyszłość miejskiego transportu

Nowe autobusy zasilane wodorem działają w oparciu o ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór i tlen w energię elektryczną. Nie dochodzi w nich do procesu spalania – jedynym produktem ubocznym działania napędu jest para wodna i woda. Dzięki temu pojazdy są całkowicie bezemisyjne, a ich praca niemal bezgłośna.

Jak podkreśla Krzysztof Żuk, Prezydent Lublina, technologia wodorowa łączy ekologię z funkcjonalnością i stanowi przyszłość komunikacji miejskiej. Miasto chce być liderem w tej dziedzinie w Polsce.
Bogdan Kołciuk, prezes MPK Lublin, zaznacza, że w przyszłym roku po ulicach miasta będzie jeździć już 24 autobusy wodorowe, a Lublin konsekwentnie realizuje politykę elektromobilności.

ARTHUR BUS zwycięzcą przetargu – pojazdy spełniły wszystkie wymogi miasta

Postępowanie przetargowe zakończyło się w grudniu 2024 roku. Wpłynęły trzy oferty, spośród których najkorzystniejsza – zarówno pod względem ceny, jak i warunków technicznych – pochodziła od spółki ARTHUR BUS. To ona wyprodukuje i dostarczy autobusy, które trafią na ulice Lublina.

Firma podkreśla, że ich pojazdy są w pełni ekologiczne, nie emitują do atmosfery żadnych szkodliwych substancji i cechują się wysoką energooszczędnością.

Jak zapewnia Rafał Słomka, dyrektor techniczny ARTHUR BUS, autobusy są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz technologie wspierające kierowców.

Lublin już teraz spełnia normy elektromobilności – kolejne inwestycje w drodze

Obecnie po Lublinie kursują już cztery autobusy wodorowe: jeden Solaris Hydrogen zakupiony przez Gminę Lublin oraz trzy marki ARTHUR, należące do Miasta Świdnik i obsługujące linie podmiejskie 5 i 35. W mieście działa również stacja tankowania wodoru zlokalizowana przy ul. Plewińskiego, w sąsiedztwie zajezdni MPK.

Lublin konsekwentnie rozwija flotę pojazdów niskoemisyjnych i już teraz osiągnął 40% udział taboru zeroemisyjnego – to więcej niż wymaga ustawa, która nakazuje osiągnięcie 30% dopiero do 2028 roku.

Nowe trolejbusy, autobusy hybrydowe i elektryczne – plany rozwoju komunikacji miejskiej

Poza nową umową na autobusy wodorowe, MPK Lublin rozstrzygnęło już postępowanie przetargowe na zakup 20 autobusów hybrydowych o długości 18 metrów, finansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Złożono też wniosek o wsparcie zakupu kolejnych 9 przegubowych „hybryd”.

Miasto podpisało także umowę na realizację projektu „Zrównoważona mobilność miejska – rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”, obejmującego zakup 20 trolejbusów z dodatkowym napędem oraz rozbudowę zajezdni przy ul. Głuskiej. Równolegle realizowany będzie projekt „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”, którego częścią jest zakup 15 autobusów elektrycznych. Budżet projektu to 45 mln euro, finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.

źródło: UM Lublin, oprac. red.

Polityka prywatności                    Regulamin