W Lublinie podpisano list intencyjny dotyczący powołania Lubelskiej Wyżyny Wodorowej – inicjatywy, która ma przyspieszyć rozwój technologii wodorowych w regionie. Sygnatariuszami dokumentu są Miasto Lublin, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Politechnika Lubelska. Uroczystość odbyła się 10 czerwca podczas Transportowego Forum Współpracy Transgranicznej.
Lubelska Wyżyna Wodorowa ma pełnić rolę centrum współpracy między nauką a przemysłem. Inicjatywa będzie koncentrować się na wdrażaniu rozwiązań opartych na wodorze jako ekologicznym źródle energii. W szczególności chodzi o zastosowanie tego paliwa w komunikacji miejskiej. Planowane są inwestycje w infrastrukturę – powstaną m.in. stacje tankowania wodoru i systemy magazynowania energii.
– To realny krok w stronę zielonej przyszłości. Lubelska Wyżyna Wodorowa może stać się ważnym ośrodkiem technologii wodorowych w Polsce Wschodniej – podkreślił Tomasz Fulara, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Aktywnym partnerem porozumienia jest Politechnika Lubelska, która ma zapewnić transfer wiedzy i doświadczenia do przemysłu. Rektor uczelni, prof. Zbigniew Pater, wskazuje na dotychczasowe osiągnięcia, w tym projekty dotyczące zasilania autobusów ogniwami paliwowymi oraz rozwój infrastruktury do dystrybucji wodoru.
– Naszym celem jest stworzenie zintegrowanego systemu obejmującego magazyny energii, carporty i stacje ładowania. To odpowiedź na potrzeby przemysłu, którą uczelnia może skutecznie realizować – mówi prof. Pater.
Podpisanie listu intencyjnego było częścią Transportowego Forum Współpracy Transgranicznej. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów i eksperci z Polski, Ukrainy, Mołdawii i Litwy. Dyskutowano o przyszłości zrównoważonego transportu, integracji systemów komunikacyjnych i rozwoju nowoczesnych technologii w miejskiej mobilności.
– Lubelska Wyżyna Wodorowa to dla nas szansa na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w komunikacji miejskiej. Technologie wodorowe to ważny element nowoczesnego transportu – zaznacza Grzegorz Malec, dyrektor ZDiTM w Lublinie.
Lublin ma już doświadczenie w eksploatacji napędów wodorowych. Obecnie po mieście kursują cztery takie autobusy, a w przyszłym roku flota powiększy się o kolejne dwadzieścia pojazdów.
– Chcemy rozwijać politykę niskoemisyjnego transportu i korzystać z najlepszych rozwiązań. Dołączenie do Lubelskiej Wyżyny Wodorowej to krok w stronę jeszcze większej efektywności – mówi Bogdan Kołciuk, prezes MPK Lublin.
Forum ma charakter praktyczny i edukacyjny. Uczestnicy biorą udział w wizytach studyjnych, gdzie prezentowane są m.in. autobusy wodorowe, infrastruktura ładowania, węzły przesiadkowe oraz systemy zarządzania ruchem.
Wydarzenie organizowane jest w ramach projektu „Działaj jak Lublin – inicjatywa na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Kiszyniowie”. Współorganizatorami są Miasto Lublin, Miasto Kiszyniów, Politechnika Lubelska oraz Stowarzyszenie Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego.