Życie studenckie w Lublinie

Co się dzieje na uczelniach Lublina?

Kobiety w nauce: Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce przypomina o równych szansach

Kobiety w nauce: Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce przypomina o równych szansach

Więcej kobiet w STEM – inicjatywy wspierające równość w nauce

Kobiety stanowią jedynie 33% zatrudnionych w dziedzinach STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka), jak wynika z danych UNESCO. Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce, obchodzony 11 lutego, przypomina o ich roli w tych obszarach. Ekspertki z Politechniki Lubelskiej i Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” zwracają uwagę na potrzebę przełamywania barier i zwiększania udziału kobiet w nauce.

STEM to przestrzeń dla kobiet

– W nauce liczy się odwaga – mówi dr inż. Agnieszka Walczak-Skałecka z Katedry Zarządzania Politechniki Lubelskiej.

Podkreśla, że wątpliwości dotyczące własnych możliwości są naturalne, ale nie powinny powstrzymywać kobiet przed podjęciem wyzwań w STEM.

Prof. Katarzyna Siuzdak z IMP PAN w Gdańsku przypomina, że historia nauki zna wiele wybitnych badaczek, które torowały drogę kolejnym pokoleniom. Obecnie dostęp do ścieżki naukowej jest łatwiejszy, ale nadal potrzebne są działania promujące tę możliwość wśród dziewcząt i kobiet.

„Dziewczyny do Nauki” – program wspierający kobiety w STEM

Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” prowadzi inicjatywę „Dziewczyny do Nauki”, której celem jest wspieranie kobiet w naukach ścisłych i technicznych oraz budowanie społeczności akademickiej.

– Chcemy, by kobiety miały równe szanse na rozwój kariery badawczej i mogły prowadzić wspólne badania oraz działania społeczne – mówi dr Bianka Siwińska, prezeska Fundacji.

Program zrzesza ponad 50 ambasadorek oraz 61 mentorek z różnych dziedzin nauki i biznesu. Wśród nich jest dr inż. Agnieszka Walczak-Skałecka, która zajmuje się rozwojem potencjału osobistego i skuteczną komunikacją.

– Dołączyłam, by sprawdzić, czy rola mentorki w środowisku akademickim będzie mi odpowiadać – wyjaśnia.

Jej doświadczenie biznesowe pozwala łączyć perspektywę naukową i menedżerską.

Mentoring jako wsparcie w karierze naukowej

Program mentoringowy trwa osiem miesięcy i obejmuje indywidualną współpracę z mentee – maturzystką, doktorantką lub naukowczynią. Jego celem jest wsparcie w rozwoju naukowym lub menedżerskim.

– Osoba, którą będę wspierać, prawdopodobnie będzie rozwijała kompetencje społeczne i umiejętność zarządzania zespołami – mówi dr Walczak-Skałecka.

Nauka to nie tylko badania, ale również umiejętność skutecznej współpracy i zarządzania projektami.

Widoczność kobiet w nauce zwiększa ich szanse

Ekspertki podkreślają, że zwiększenie udziału kobiet w STEM wymaga zarówno przełamywania barier, jak i promowania ich sukcesów.

– Kiedy dziewczyna widzi, że inna kobieta osiągnęła sukces w nauce, wie, że ona również może to zrobić – zaznacza dr Walczak-Skałecka.

Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce przypomina, że nauka jest dla wszystkich. To sygnał, że warto rozwijać swoje pasje i dążyć do realizacji celów zawodowych bez względu na płeć.

źródło: Politechnika Lubelska, oprac. red.