
Miasto Lublin i Fundacja #DOBRYhasztag organizują wspólne wydarzenie edukacyjne
„Akcja RELacja HejTy Reaguj!” to inicjatywa mająca na celu przeciwdziałanie mowie nienawiści i przemocy słownej, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi ludzie. Wydarzenie zaplanowano na październik i skierowane będzie do uczniów szkół ponadpodstawowych z Lublina.
Podpisanie porozumienia i rozpoczęcie przygotowań do jesiennego wydarzenia
W poniedziałek, 17 czerwca, Miasto Lublin oraz Fundacja #DOBRYhasztag podpisały list intencyjny dotyczący organizacji miejskiego wydarzenia społeczno-edukacyjnego. Spotkanie, które odbędzie się jesienią, zapowiadane jest jako największa w historii Lublina lekcja społeczna dla młodzieży. Jej celem będzie edukacja uczniów w zakresie przeciwdziałania hejtowi, przemocy rówieśniczej oraz budowania postawy reagowania na przemoc słowną – zarówno w internecie, jak i w przestrzeni publicznej.
Multimedialna formuła i udział twórców internetowych w przekazie skierowanym do młodzieży
„Akcja RELacja HejTy Reaguj!” została zaprojektowana z myślą o młodych uczestnikach. Program opracowano we współpracy ze specjalistami z zakresu psychologii i komunikacji młodzieżowej, aby jak najskuteczniej odpowiedzieć na potrzeby odbiorców. Organizatorzy postawili na dynamiczną i angażującą formułę – wydarzenie będzie miało charakter multimedialnego show z udziałem influencerów i osób rozpoznawalnych w sieci.
Obecność popularnych twórców internetowych ma przyciągnąć uwagę młodzieży i zwiększyć siłę przekazu. Uczniowie zaangażują się w interaktywne scenki i wystąpienia, które ukażą sytuacje hejtu z perspektywy ofiar, świadków i sprawców. Taki format ma wywołać emocje, skłonić do refleksji i zainspirować do świadomego działania.
Znaczenie edukacji i reakcji w przeciwdziałaniu przemocy w sieci
Według danych prezentowanych przez Fundację #DOBRYhasztag, ponad połowa polskich nastolatków doświadczyła hejtu w internecie. Jedynie co trzeci z nich zgłasza ten problem komukolwiek – większość pozostaje z nim sama. To zjawisko społeczne wpływa bezpośrednio na dobrostan psychiczny i codzienne funkcjonowanie młodzieży.
Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Oświaty i Wychowania, Mariusz Banach, zaznacza, że przeciwdziałanie hejtowi to wspólna odpowiedzialność dorosłych – nauczycieli, rodziców i instytucji. Jego zdaniem, organizowane wydarzenie pomoże uczniom zrozumieć mechanizmy przemocy psychicznej i nauczyć ich prawidłowej reakcji. Taka edukacja daje nadzieję na ograniczenie zjawiska – zarówno po stronie ofiar, jak i potencjalnych sprawców.
Dostępność wydarzenia dla szkół i patronat kuratora oświaty
Do udziału w wydarzeniu zaproszone zostały wszystkie szkoły ponadpodstawowe z Lublina. Uczestnictwo będzie bezpłatne, a projekt objęty został Patronatem Honorowym Lubelskiego Kuratora Oświaty. Inicjatywa stanowi kontynuację działań realizowanych wcześniej m.in. w Krakowie i Olsztynie, gdzie każdorazowo cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży.
Ogólnopolski zasięg działań Fundacji #DOBRYhasztag
Fundacja #DOBRYhasztag, współodpowiedzialna za organizację wydarzenia, została założona przez Rafała Sonika, Krzysztofa Myszkowskiego i Marcina Świątko. Skupia się na edukacji młodzieży w zakresie przeciwdziałania przemocy w internecie. Fundacja prowadzi działania profilaktyczne, promując kulturę szacunku i odpowiedzialności online.
Celem organizacji jest dotarcie z przekazem do jak największej liczby młodych osób w całej Polsce. Hasło „Hej, Ty, Reaguj!” ma inspirować do działania i przypominać, że każda reakcja na hejt ma znaczenie – w sieci i poza nią.
Lublin wzmacnia działania w zakresie edukacji i profilaktyki społecznej
Jesienna lekcja społeczna wpisuje się w długofalową strategię miasta w zakresie edukacji i profilaktyki. Poprzez aktywne włączanie młodzieży w projekty społeczne, Lublin pokazuje, że problem przemocy psychicznej wymaga systemowych, przemyślanych działań. Współpraca ze szkołami i organizacjami pozarządowymi stanowi fundament dla budowania bezpiecznego środowiska – zarówno w przestrzeni wirtualnej, jak i codziennym życiu młodych ludzi.